Incident Response
Hvor godt forberedt er du på et dataangrep? Har du nødvendig kompetanse til å håndtere en hendelse selv? I hvilken grad er du i stand til å begrense skadeomfanget?
Move hjelper deg med forberedelser for å beskytte din bedrift, og tilbyr hendelseshåndtering og respons ved et dataangrep. For å oppnå maksimal beskyttelse så anbefaler vi at hendelseshåndtering kombineres med vår SIEM og SoC tjeneste, samt vår BAAS tjeneste (Backup as a Service). Dette gir optimal miks av proaktive og reaktiv beredskap.
Vårt beredskapsteam inneholder analytiker fra SOC tjenesten, cyberSecurity konsulent og Infrastruktur konsulent. Dette sikrer tilstrekkelig kompetanse for å analysere og begrense skadeomfanget i en tidlig fase. Response teamet vil også avdekke behov for kompetanse i det videre arbeidet.
Vi hjelper deg med å sikre:
- at hendelser blir fanget opp, fulgt opp og håndtert etter beste praksis
- rask mitigering av trussel uten å kompromittere digitale
- bevis som kan brukes i forbindelse med etterforskning
- eyes-on-screen i henhold til avtalt tjeneste
Med Incident Response tilbyr vi hendelseshåndtering og respons hvor skadeomfanget og mulige skadeverk blir avdekket, og håndtering av selve hendelsen. Vi har både 08-16 hendelsesrespons og 24/7 utrykning i samarbeid med SOC-tjeneste levert av SoraSec.
Move tilbyr følgende avtaler:
- 08-16 hendelsesrespons
- 24/7 premium hendelsesrespons
Dette forutsetter en eksisterende avtale på SOC via SoraSec. Move tilbyr også ad-hoc hendelseshåndtering etter best-effort prinsippet.
Move hendelsesrespons er basert på SANS rammeverk og ISO 27035:2016, hvor hver fase har en tilhørende sjekkliste.
Stegene som følges i forkant og under en hendelse er følgende:
- Forberedelser og risikovurdering hos bedriften
- Identifisering av trussel ved en hendelse
- Skadebegrensning av trussel og skadeomfang
- Fjerning av trussel
- Gjenoppretting
- Rapportering og lession learned
Leveransen i forbindelse med en hendelse vil variere ut fra hendelsens art og omfang.
Typiske leveranser ved en hendelse er:
- Spesifisert overvåking via SIEM løsning og IOA/IOC analyse
- Utrykning enten i form av fysisk tilstedeværelse hos bedriften eller fjerntilkobling
- Kontinuerlig kommunikasjon mellom responsteam og virksomheten angående resultater og konklusjoner i hendelsen
- Gjenoppretting til normaltilstand etter trussel er fjernet
- Rapport etter hendelse som beskriver resultat og handlinger som er foretatt av responsteamet
- Anbefalinger for sikkerhetstiltak i etterkant av hendelse
- Analyse av root cause, malware og enheter hvis ønskelig
Referanser til beste praksis:
- SANS: Incident Handler's Handbook
- ISO 27035:2016
Tjenester fra Move Cyber Security
Ønsker du å høre mer?
Ønsker du å vite mer om hvordan dere kan være forberedt med en plan for hendelseshåndtering og respons ved et dataangrep? Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg.