Aktuelt fra Move

IT må tilføre verdi til forretningen gjennom dataanalyse og innsikt

Skrevet av Move | 29.9.2020

IT-avdelingen har tradisjonelt vært ansvarlig for å sørge for at driften av IT-systemene går som det skal. Uten avbrudd. Og alltid være i forkant av kapasitetsutnyttelse; ved å skalere opp lagringsplass og prosesseringskraft, eller frigjøring av kapasitet ved opprydding i fulle filservere. Disse oppgavene blir mer og mer trivielle og blir langt på vei erstattet av automatiserte prosesser.

 

Med den eksplosive digitaliseringen som skjer i alle deler av samfunnet er IT-sjefens viktigste oppgave å bidra til merverdi for forretningen gjennom effektiv utnyttelse av IT-systemene, samt innføre nye digitale verktøy som legger premissene for å skape forretningsverdi gjennom lavere kostnader, høyere effektivitet eller økt inntektspotensiale.

 

Move har det siste året bygget opp en ny satsing innen dataanalyse og innsikt og har nylig engasjert Helge Legernes til å lede den videre oppbyggingen av forretningsområdet.

 

-Move har en stor kundebase og en sterk posisjon hos IT-avdelingene med fokus på datasenter, nettverk og klient-mobilitet, sier Legernes. -Det som er spennende nå er å bidra til at IT-avdelingen får fornyet relevans ut fra sitt eierskap til forvaltning av dataene. IT-sjefene må gå i bresjen for å bli premissgivere for nye muligheter overfor forretningsledelsen, ved bedre å utnytte det potensiale som ligger i å kartlegge, analysere og erverve kunnskap ut av bedriftens data. Dette er kvalitativ kunnskap som forretningsledelsen trenger for å utvikle sine forretningsområder.

 
 
Jeg har alltid vært fascinert av datamaskiners mulighet til å forstå ustrukturerte data.

 
 

Helge Legernes har bakgrunn fra blant annet Fast (Search and Transfer) hvor analyse av ustrukturerte data var et kjerneområde. Fast fikk stor suksess med sin søkemotor og ble i 2008 kjøpt av Microsoft og inkorporert i selskapets produkter. Microsoft har med sin Power BI løsning blitt kanskje den kraftigste pådriveren til veksten innen business intelligence (BI) og dataanalyse. 

 

-Med Power BI har markedet for disse tjenestene virkelig skutt fart, men det som gjør Microsoft ekstra interessant i denne sammenheng er koblingen til andre Azure-løsninger som kognitive tjenester, maskinlæring, kunstig intelligens, fortsetter Helge engasjert. Vi forstår han har greie på hva han snakker om. Han forlater nå adm.dir stillingen i digital markedsføringsbyrået Zummy, som har spesialisert seg på direkte markedsføringsteknikker på Facebook sin plattform med bruk av AI og «bots» til analyse av handlingsmønstre og brukeradferd, for å komme tilbake inn i en kundenær stilling som han har savnet. Nå vil han bidra til at kundene klarer å få verdi ut av sine data og den naturlig utviklingen av det nye forretningsområdet i Move vil også bli å ta tak i IoT (internet of things) og prosessautomatisering (roboter).

  

Her kan du lese mer om Power BI og Power Automate

 

Business Intellience tjenester fra Move