Aktuelt fra Move

Jobb-PC til privat bruk? Slik gjør du det riktig

Skrevet av Magnus Lorvik | 27.9.2024

I disse dager har grensen mellom jobb og fritid blitt temmelig tåkete. Med hjemmekontor og fleksible arbeidstider er det ikke rart at jobbens laptop også brukes til å sjekke Facebook, betale regninger eller strømme den nyeste serien alle snakker om. Men er det egentlig så lurt? 

La oss være ærlige: Det er fristende å bruke jobb-PC-en til private formål. Den er tross alt allerede der, og det er så mye enklere enn å dra frem din egen maskin – hvis du i det hele tatt har en. Men før du åpner nettbanken eller bestiller ferietur på jobbens laptop, er det noen ting du bør tenke på.  

 

 

Gode vaner for en digital hverdag 

Hvis du først skal bruke jobb-PC-en til private ting, er det noen enkle regler du kan følge for å gjøre det så smertefritt som mulig: 

Hold fokus: Å forsøke å holde private gjøremål til pauser eller etter arbeidstid er vel egentlig en selvfølge. Det er fort gjort å bli distrahert av en morsom video når du egentlig skulle sende en viktig e-post. 

Vær forsiktig på nettet: Ikke klikk på mistenkelige lenker eller besøk tvilsomme nettsteder. Det siste du vil er å forklare IT-avdelingen hvorfor PC-en din plutselig har fått egen vilje. 

Oppdateringer er din venn: Sørg for at både jobb- og privat programvare er oppdatert. Det er litt som å ta bilen på service – det kan spare deg for mye trøbbel i lengden. 

Snakk med IT: Hvis du er usikker på noe, spør IT-avdelingen. Din bedrift har helt sikkert gjort seg opp en mening om hvordan de ønsker at de ansatte bruker jobbens PCer. 

Så dersom du kan bruke jobb PC til private formål så har vi noen tips 

 

To nettlesere er bedre enn én 

En enkel måte å holde tunga rett i munnen på, er å bruke to forskjellige nettlesere – én for jobb og én for privat bruk. Det er som å ha to separate verktøykasser: én for profesjonelle oppgaver og én for hobbyene dine. I den ene har du alt du trenger for å utføre jobben effektivt, mens den andre inneholder verktøy for personlige prosjekter og interesser. Ved å holde dem adskilt, finner du alltid riktig verktøy når du trenger det, og du unngår å blande sammen jobb og fritid. 

Ved å bruke separate nettlesere kan du ha alle jobbens bokmerker, passord og innstillinger i den ene, mens den andre nettleseren er skreddersydd for dine personlige behov. Dessuten slipper du å bekymre deg for at sjefen skal få se den litt på kanten memen du fikk av vennegjengen når du egentlig skulle finne den rapporten hun etterlyste. 

Mange lesere lar deg bruke forskjellige profiler. Dette er lurt, men vil ikke være mulig dersom du bruker flere passordhvelv. Og det fører oss glatt over til vårt neste tips! 

 

Passordhåndtering 

Aller først så må vi tydelig skille på «passord behandler» og det å lagre passord i nettleseren. Et passordhvelv er et tillegg til nettleseren. Du har kanskje hørt om LastPass, Bitwarden eller 1Password? Disse tjenestene lar deg – eller hele bedrifter – styre alle passordene dine og du trenger bare tilgangen til passordhvelvet når du starter nettleseren. 

Vi har alle vært der: "Hva var passordet igjen? Var det 'Passord123' eller 'Kattenmin1'?" Med en god passordbehandler slipper du dette hodebryet. Men husk, bruk aldri nettleserens innebygde passordlagring – det er som å legge nøkkelen under dørmatta. 

Ved å ha en egen passordbehandler for jobb og en annen for privat bruk, unngår du at sensitive opplysninger havner på avveie. Så hvis to nettlesere er det samme som å ha to verktøykasser, så er det som å ha to forskjellige nøkkelknipper: ett for jobb og ett for hjemmet. Du vil vel ikke at han ene nye og litt rare fyren på IT avdelingen skal ha nøkkel til huset ditt? 

 

Hold filene dine der de hører hjemme 

Det kan være fristende å lagre private bilder eller dokumenter på jobb-PC-en, men det er ikke alltid så smart. Hva om IT-avdelingen må reparere maskinen din og kommer over feriebildene dine eller da du var på tur med gutta? Ikke helt ideelt, eller hva? 

Bruk heller skylagringstjenester som er separate for jobb og privatliv. For arbeidsdokumenter er OneDrive for Business et godt valg, siden det ofte er integrert med bedriftens systemer og sikkerhetsrutiner. For private filer kan du bruke tjenester som Dropbox eller Google Drive. Dette gjør det enkelt å holde jobb og fritid adskilt, og du slipper å bekymre deg for at personlige filer havner i feil hender. 

Basert på erfaring kan det fort bli rot når man bruker både OneDrive (personlig) og OneDrive for Business på samme maskin. Det kan være forvirrende å forholde seg til to typer OneDrive, og risikoen for å blande sammen filene øker. Ved å velge forskjellige skylagringstjenester for jobb og privatliv, unngår du denne forvirringen. Det blir enklere å finne igjen filene når de ligger der de skal, og du holder arbeidsplassen din ryddig og organisert. 

Så neste gang du skal lagre et dokument, tenk over hvor det hører hjemme. Ved å holde filene dine der de skal være, gjør du livet enklere for både deg selv og IT-avdelingen. Og du slipper pinlige forklaringer hvis noe skulle dukke opp der det ikke skal. 

 

VPN og andre mystiske forkortelser 

Mange bedrifter bruker VPN for at du skal kunne jobbe sikkert hjemmefra. Men visste du at alt du gjør mens du er koblet til VPN-en kan sees av arbeidsgiveren din? Ikke det beste tidspunktet å kjøpe en spesiell gave til din bedre halvdel, spesielt hvis du ikke vil at nettleserhistorikken skal dukke opp i bedriftens logger. 

Når du skal gjøre private ting på nettet, kan det være lurt å koble fra VPN-en. Bare husk å koble til igjen når du skal tilbake til jobbmodus. Det er litt som å slå av og på lysbryteren når du går inn og ut av et rom. 

 

Konklusjon 

Å bruke jobb-PC-en til private ting trenger ikke være en dårlig idé, så lenge du gjør det på en smart måte. Å få gjort unna private ærender som haster, eller som ikke kan gjøres på andre tidspunkt, kan være mer effektivt når du bruker enheten du allerede sitter ved. Det finnes gode argumenter både for og imot privat bruk, og det handler om å finne den rette balansen. 

Ved å holde jobb og privatliv så adskilt som mulig på maskinen, beskytter du både deg selv og bedriften. Og hvem vet, kanskje du til og med blir mer produktiv når du slipper å svømme gjennom et hav av kattevideoer for å finne den viktige presentasjonen. 

Igjen, snakk med sjefen og IT på din arbeidsplass om hva retningslinjene er for dere. Du har kanskje til og med skrevet under på en sikkerhetsinstruks. Slikt har vi i Move også. Med litt sunn fornuft og noen enkle grep kan du nyte fleksibiliteten uten å gå på kompromiss med sikkerheten. 

Vi i Move brenner for å gjøre hverdagen enklere og sikrere for alle på arbeidsplassen. Det er ingen hemmelighet at det er mennesket som ofte er den største sårbarheten i sikkerhetsbildet, og den trusselen blir ikke mindre med tiden. Tvert imot.  

Visste du at vi har en egen avdeling som jobber med bevissthetstrening innen IT-sikkerhet? Enten du lurer på hvordan du kan forbedre rutinene, trenger råd om retningslinjer, eller bare vil slå av en prat om digitale utfordringer, er vi her for å hjelpe. 

Kanskje har denne artikkelen satt i gang noen tanker om hvordan dere håndterer privat bruk av jobb-PC på din arbeidsplass? Ikke nøl med å ta kontakt med oss! Vi tar gjerne en uformell prat og deler våre beste tips og triks. Sammen kan vi skape en tryggere og mer effektiv digital hverdag for både deg og kollegene dine.