Mange bedrifter har følt konsekvensene av koronapandemien det siste året. Jan Henrik Syversen, mest kjent som Gladkokken, forstod tidlig at han måtte omstille driften for å kunne spre matglede under pandemien. Teknisk interesse og et samarbeid med Move og Zoom har gitt Syversen stor suksess med direktesendte og interaktive matkurs for bedrifter.
– De første konsekvensene av pandemien var skremmende. Jeg var nesten fullbooket på forskjellige oppdrag i lang tid fremover, før alt forsvant på få dager. Det var bare å sitte på telefon og ta imot avbestillinger og se at mesteparten av kommende inntekter forsvant. Jeg var derfor nødt til å være kreativ og tenke nytt for å kunne overleve. Selv negative situasjoner skaper muligheter og etter et par dager med research dro jeg ned til en fotobutikk i byen for å investere i video- og lydutstyr. Allerede første helgen etter utbruddet av pandemien livestreamet jeg for første gang, sier Syversen.
Med over 85.000 følgere på Facebook, 18.000 på Instagram og 1 million månedlig besøkende på Gladkokken.no har Syversen etablert seg som en av landets største digitale kokker. Han er i tillegg kjent for sine opptredener på TV, samt kokebøkene «Gladkokkens beste til hverdag og fest» og «Mat laget med kjærlighet og servert med et smil». Syversen har også lansert 5 ulike viner i sin egen vinserie på Vinmonopolet.
– Matlaging og video er egentlig ikke noe nytt, men å livestreame matkurs hjemmefra var ganske nytt for snart to år siden. Heldigvis er det selskaper som Zoom på markedet og det å kunne spre matglede med ny teknologi er veldig spennende og gir meg som bedrift mange muligheter.
Han forteller at ideen til et «virtuelt kokkeshow» oppstod da hele Norge plutselig ble sittende hjemme og alle restauranter ble stengt.
– Det sosiale livet ble satt på pause og jeg ønsket å spre glede, kunnskap og gjøre en forskjell. Siden jeg har mange følgere på www.gladkokken.no og på sosiale medier hadde jeg en unik mulighet til å gjøre noe for dem. Konklusjonen ble å invitere mine følgere virtuelt hjem til meg på kjøkkenet for et lærerikt og sosialt matkurs. Jeg sendte ut handlelister i forkant så alle kunne være med å lage mat sammen med meg. Kall det gjerne et «minutt for minutt»-konsept hvor vi lager maten sammen.
– Det er en jungel av ulike tilbydere og ganske forvirrende både å finne plattform og de tekniske løsningene som fungerer godt for meg og alle som deltar. Jeg ønsket mulighet for interaktivitet fra deltakerne og det var viktig at bilde, lyd og sikkerhet ble ivaretatt. Jeg skal innrømme at jeg prøvde flere løsninger med varierende hell før jeg fant Zoom som innfridde alle mine ønsker, sier han.
Gladkokkens kjøkkenstudio består av:
Zoom på en Macbook som livestreamer til YouTube og/eller Facebook, 1 videomixer (Blackmagic ATEM), 2 videokameraer (1 front kamera, 1 close-up kamera (telefonkamera på stativ)), trådløs-mygg-mikrofon, videolys.
Gladkokken styrer selv hvilke kamera som brukes til enhver tid - samtidig som han lager mat og snakker med publikum.
|
Syversen forteller at Move har vært en viktig samarbeidspartner gjennom den krevende perioden.
– I begynnelsen var det tekniske forvirrende for en som ikke har drevet med livestream før. Jeg kontaktet derfor en gammel venn jeg visste jobbet med videokonferanser. Allerede etter en kort prat forstod jeg at han og Move kunne tilby alt av bistand. Sammen fant vi ut hvordan jeg kunne bruke Zoom på best mulig måte for mitt formål. Samtidig har Move vært tilgjengelig for meg hele tiden om jeg har hatt små eller store tekniske spørsmål.
– Jeg er utrolig takknemlig for at Move fant ideen om et virtuelt kokkekurs spennende og ønsket et samarbeid. Dette har vært til stor hjelp og letter mitt arbeid veldig. Det er ikke noe å legge skjul på at jeg er flinkere til å lage mat enn på tekniske utfordringer, sier han.
Han forteller at Zoom er en fantastisk plattform for å kunne formidle direkte til veldig mange deltakere samtidig.
– Det fine med Zoom er at løsningen er enkel å bruke både for meg og deltakerne. Jeg kan ha dialog med deltakerne både med kamera og chat, og har muligheten til å styre sendingen med flere deltakere. Dette har gjort at jeg kan ha med andre kokker, programledere, deltakere, artister og andre på sendingene.
– Opptak av hele sendingen har gitt meg muligheten til å redigere, dele og bruke innholdet i etterkant av sending. Zoom gir meg også mulighet for å dele livestream med de mest populære sosiale mediene som blant annet Facebook Live og Youtube Live. I tillegg får jeg masse statistikk i etterkant av sendinger jeg kan bruke til å forbedre produktet. Det er deilig å kunne bruke tiden på å spre matglede og la profesjonelle ta seg av det tekniske, sier han.
Syversen legger ikke skjul på at overgangen til «virtuelle kokkeshow» har vært utfordrende, men at kunnskapen han har tilegnet seg vil gi langsiktig verdi.
– Jeg har lært utrolig mye under pandemien. En hel verden har blitt «tvangsdigitalisert» og det finnes ikke mange som ikke har prøvd en videosamtale eller hatt andre digitale opplevelser denne perioden. Jeg tror vi har endret oss og selv om nå pandemien roer seg ned vil det fortsatt være populært og stor etterspørsel etter godt digitalt innhold. Jeg skal fortsette både med gratis direktesendinger for mine følgere og lukkede livesendinger for bedrifter.
– Utover høsten skal jeg på ulike messer og ønsker å lage digitalt innhold fra reisene. Vi bruker stadig mer tid på digitale plattformer og det å treffe folk der vil bli enda mer verdifullt i fremtiden, avslutter Syversen.
Her kan du nyte en Surf'n Turf fra Gladkokkens YouTube kanal.