I oktober er det over et halvt år siden Copilot for M365 ble tilgjengelig på norsk og vi i Move har selv opplevd hvor rask utviklingen har vært. Da vi først brukte Copilot var det mange av oss som var litt skuffet fordi Copilot ikke helt levde opp til våre skyhøye forventninger. Nå har vi brukt det en god stund og det er mye vi nå vet som vi gjerne skulle visst da. For eksempel at kommunikasjon med Copilot er noe helt annet enn å google, at man ikke kan forvente en assistent som gjør «alt» for deg og kanskje det viktigste; det tar tid å lære seg Copilot. Det er nødvendig med regelmessig bruk og trening over tid for å lære seg den nye måten å arbeide på. Det er ikke noe som skjer over natten selv om man kjøper en lisens. Akkurat dette har vært en viktig lærdom for oss i Move etter vi selv begynte å bruke Copilot, og det er en lærdom vi tar med oss når vi jobber med våre kunder som allerede er i gang med å teste ut Copilot. Hvis din organisasjon er interessert i å se på hvilke muligheter som ligger i Copilot for M365, fyll ut skjemaet nederst i artikkelen så tar vi kontakt med deg.
Det tar tid å lære seg Copilot
Som nevnt har vi opplevd hvordan Copilot har utviklet seg ved å bruke det selv, og det produktet som er tilgjengelig i dag er noe helt annet enn det som var tilgjengelig ved lansering. Språkmodellen som Copilot baserer svarene sine på blir kontinuerlig oppdatert og nye funksjoner blir tilgjengeliggjort fortløpende basert på tilbakemeldinger fra Copilots brukere. I september presenterte Microsoft en stor oppdatering for Copilot, Wave 2, og denne bølgen skyller med seg mange store oppdateringer til eksisterende funksjoner i tillegg til noen helt nye.
Funksjonen jeg personlig er mest spent på fra Wave 2 er Copilot agents. Agents lar deg opprette egne agenter, bedre forklart som tilpassede Copiloter, som blir ekspert på emner du velger. Hvis din organisasjon for eksempel ønsker en egen Copilot for onboarding, markedsføring eller salg, vil dette være mulig i løpet av høsten. Denne funksjonen kan være til stor hjelp for mange organisasjoner fordi man kan tilpasse Copilot til spesifikke roller eller avdelinger og dermed få svar som er mer tilpasset enn tidligere.
Med Pages blir det mulig å redigere svarene du får fra Copilot direkte i chatten ved at det åpnes en «page» i chattevinduet hvor svaret kan redigeres. Denne siden kan du også dele med andre slik at dere kan samarbeide i sanntid. Kombinerer man Pages med en tilpasset agent, får man plutselig en plattform hvor det blir enklere for mange å få mer ut av Copilot.
Copilot i Excel har vært tilgjengelig fra dag én i en forhåndsversjon, men det er likevel flere som hadde forventet mer avanserte funksjoner enn de som har vært tilgjengelige hittil. Derfor er vi veldig spente på forbedringene som kommer i den nye oppdateringen. Copilot vil nå klare å arbeide med data som ikke er formatert i tabeller og visualisere dataen basert på dine ønsker. I tillegg vil Copilot være i stand til å utføre mer avanserte dataanalyser enn tidligere ved at programmeringsspråket Python skal brukes av Copilot til dette. Det krever ingen programmeringsferdigheter fra deg, du benytter kun naturlig språk for å veilede Copilot. Dette vil være et stort løft for arbeid i Excel.
Det kommer også en rekke andre oppdateringer. Noen som er vært å nevne er Narrative Builder i PowerPoint, automatisk prioritering av epost i Outlook og at møtechatter inkluderes i Copilots møtenotater. Narrative Builder tilfører bedre utformingsmuligheter når du skal lage presentasjoner og Copilot vil snart kunne lage presentasjoner basert på organisasjonens egne maler. Dette vil gjøre arbeidet med å skape engasjerende presentasjoner med riktig profil langt enklere med hjelp av Copilot.
Selv om det nå kommer enda flere funksjoner til Copilot er det viktig å huske på at ikke alle brukere får den samme nytten av funksjonene. Er du en racer på regnskap og revisjon får kanskje mest ut av Copilot i Excel. Jobber du med salg og markedsføring vil Copilot i PowerPoint og Word være mer nyttig for deg. Poenget her er at før du begynner å bruke Copilot for første gang, er det viktig at du og din organisasjon har gjort dere tanker om hva dere skal bruke Copilot til. Ved å gjennomføre en slik prosess i forkant sikrer man at nye brukere opplever verdi ved å bruke Copilot som et støtteverktøy fra første interaksjon, noe som er veldig viktig for at de skal fortsette å bruke det og bli bedre. I tillegg er det svært viktig å trene regelmessig sammen med andre så man i fellesskap kan lære av hverandre.
Hvis du er interessert i å høre mer om Copilot ta kontakt med oss i skjemaet under. Vi deler gjerne vår erfaring med andre og tilbyr opplæring og jevnlig oppfølging over tid for å hjelpe dere med å navigere riktig i Copilot-prosessen.